Ara sí, primera fase de la biblioteca al C.E.M de Mlomp finalitzada! Realitzem la solera i així donem per acabats els treballs que han estat fent els paletes. A partir d’ara necessitem la participació dels voluntaris de tota l’escola per deixar el terreny net i endreçat. D’altra banda, comença el rodatge de jornades i estem de preparatius. Hi ha hagut una bona rebuda per part dels estudiants a la jornada de la salut.
Des de la part arquitectònica, hem dedicat tota la setmana a la construcció de la solera, primer del porxo i després de la biblioteca. Els treballs d’anivellament i acabats han comportat molta feina i han presentat alguna complicació però marxem dissabte amb tot el terra cimentat i molt contents de la feina feta. A mitja setmana hem necessitat augmentar el material de ciment ja que s’han acabat les reserves. Els voluntaris ens han acompanyat cada dia per remullar la solera al mateix temps que aquesta avançava.
Hem viscut la gran festa en commemoració a l’aniversari de Bob Marley a Thionck i el cap de setmana hem aprofitat per agafar la bicicleta i passejar-nos pels poblets dels voltants de Mlomp. Hem fet parada a Bessire per veure la lluita senegalesa i parada a Karthiack per veure el “Koumpo”, una de les moltes danses tradicionals diolàs.
La següent setmana l’hem iniciat construint la rampa per accedir a la biblioteca i amb això els paletes han treballat el seu últim dia a l’obra.
A partir de dimarts ens hem posat amb els treballs de neteja i desbrossament de la construcció. Hem començat a moure tota la terra extreta del terreny per realitzar la fonamentació que fins ara ha estat al voltant de la construcció. Aquesta la utilitzarem l’any vinent per construir els murs de la biblioteca, així que la guardem sota cobert en un dels barracons que ara mateix no s’utilitza.
Mentre alguns voluntaris han mogut els carretons plens de sorra sense parar, altres han pujat aigua del pou i han remullat tot el perímetre de la construcció per després compactar-lo. A més, no hem deixat de regar la solera cada dia per tal que el ciment adquireixi les seves millors propietats.
Continuarem la setmana següent amb la neteja del terreny perquè aquest estigui amb les millors condicions el dia de la festa d’inauguració final.
Amb la construcció acabada trobem oportú realitzar els amidaments reals tant dels pilars com de les obertures i els murs. Un cop hem pres les mides correctes, hem comprovat i redibuixat els plànols amb AutoCAD. Treballem sobretot les mesures entre les esperes dels pilars per si es possible començar a encomanar al fuster la realització de les encavallades per l’any vinent.
Els amics cooperants de Thionck Essyl ens han visitat per veure l’obra acabada i hem aprofitat per passar una bona estona i comentar la jugada. El divendres fem la motxilla i viatgem a Diouloulou on passem tot el cap de setmana amb la gent de Mlomp. Diouloulou espera amb moltes ganes tots els amics i familiars del poble de Mlomp per passar tres dies cantant i ballant i per desitjar i transmetre les millors vibracions a tots aquells homes que han d’entrar al “bosc sagrat”. Així doncs els amics de Dioulolou ens han acollit d’allò més bé a les seves terres i hem aprofitat el viatge al nord de la Cassamance per visitar algun poblet costaner.
Des de la part social, comencem la setmana passant el test psicotècnic als alumnes de 4rt i 3er com a activitat pendent dins del bloc d’orientació professional. Aquest, ajudarà per una part als alumnes de 4rt a saber en quina branca (lletres/números) tenen més interessos i aptituds, i als alumnes de 3er a definir orientativament l’itinerari que podran seguir en els seus estudis després del BFEM. Tot i que els hi interessa el tema, les vagues de professors i la poca difusió de la informació per part del govern d’estudiants, provoca que no assisteixin tots els alumnes en l’horari convocat per passar el test; per tant, ens veiem obligades a proposar noves dates pels alumnes que no han assistit.
Pel que fa a l’activitat de correspondència i intercanvi cultural, donat que aquesta setmana la professora d’espanyol no arriba fins divendres, aprofitem les seves hores de classe per enriquir de vocabulari als alumnes i facilitar i/o agilitzar la redacció de la segona carta. Amb l’arribada de la professora, concretem amb ella els dies i hores en les quals podrem assistir a les classes d’espanyol per entregar les cartes i fer la traducció d’aquestes. En definitiva, molta feina i poques hores!
Aprofitem l’escapada del cap de setmana a Ziguinchor, per anar a buscar material filmogràfic per la jornada de la salut i així acompanyar i dinamitzar la conferència de l’infermer Baboucar Diéme. El principal ens posa en contacte amb la infermera Assangouma Coly, que treballa a l’Hospital de la Pau i és ella la que s’encarrega de buscar-nos el material. El diumenge al matí ens dirigim a l’Institut Kenia, on un equip d’especialistes de la salut sexual realitzen unes jornades per parlar de l’embaràs precoç entre altres temes. Són ells els que ens faciliten el material. El que ens queda de cap de setmana el passem a la piscina per remullar-nos i a la Vila artesanal per fer algunes compres de “souvenirs”.
La següent setmana, comencem amb la continuació de la correspondència i l’intercanvi cultural. Donats els canvis en la programació de classes d’espanyol, cada classe va un ritme diferent. Alguns avancen amb la redacció de la segona carta, altres fan la comprensió de la carta rebuda i altres la comencen a redactar a l’ordinador. Tot i així, acabem la setmana amb pràcticament tots els grups classe al mateix nivell.
Pel que fa al test psicotècnic continuem passant el test a aquells alumnes que no van assistir en la primera convocatòria. Aprofitem també per començar a fer el buidatge de resultats individuals. Fent el buidatge ens donem compte que hi ha alguns alumnes que han fet la tómbola i no han respòs a consciència el test, altres són tant versàtils que encaixen en tots els perfils. Acordem conjuntament amb l’equip pedagògic que en la propera reunió de professors exposarem els casos d’aquests alumnes per tal de valorar conjuntament i amb les diferents notes en cada assignatura quin és el perfil més adequat. Per finalitzar aquesta activitat el dia 4 de juny, dins de la jornada de la creativitat donarem a cada alumne el seu perfil professional.
Queden dues setmanes per començar la pintura del mur i la jornada esportiva. Ens trobem que de moment no hi ha cap alumne que hagi presentat un dibuix. Decidim passar classe per classe i animar-los a participar, alhora que informem de la jornada de la creativitat. Amb l’ajuda dels professors i els alumnes més extravertits aconseguim que 16 alumnes es comprometin a participar en el dibuixos i molts altres s’apuntin a cantar, ballar, rapejar o fer una petita obra de teatre pel dia 4 de juny.
Respecte a la jornada esportiva el dimecres a la tarda com que els alumnes no tenen classe comencen els entrenaments. Nois i noies es reuneixen al camp de futbol i dividits per grup classe practiquen el futbol, el salt de corda, el salt de llargada i l’atletisme.
Arriba el dissabte i amb ell la jornada de la salut. Són les 8 del matí i no hi ha ni el Paco! Els nervis de l’Olga i la Nadia són a flor de pell. Els alumnes tornen cap a casa i no sabem com retenir-los. Fem una trucada d’urgència a la infermera de Mlomp, que ens diu que es posarà en contacte amb l’equip de Thionck-Essyl per saber que passa. Ens torna la trucada, no és res greu... Els professionals estan esperant el cotxe per venir, però com ja sabeu no ens poden dir a quina hora arribaran... a les 9:15 arriba l’equip tècnic per fer el test del SIDA als alumnes. Molts d’ells tenen por de l’agulla, però poc a poc es van animant a participar. Finalment hi participen 120 alumnes, alguns professors i nosaltres dues.
Mentre els alumnes de 3r i 4t esperen el resultat de la prova assisteixen a la conferència de l’infermer Baboucar Diéme, ell els parla de la importància de la salut sexual: el funcionament de l’aparell reproductor, la menstruació, la prevenció de les malalties de transmissió sexual i l’embaràs precoç, la importància de la planificació familiar i els mètodes anticonceptius. Desprès els alumnes exposen diferents dubtes i preguntes en relació els temes exposats. El debat és molt enriquidor per tothom i queda en evidència la gran necessitat dels adolescents de parlar d’aquest tema més enllà d’una vegada a l’any. S’acorda amb Mn. Séne que de cara al curs vinent intentarà que la infermera de Mlomp assisteixi una vegada al mes al CEM per tal de resoldre tots aquells dubtes que tenen els alumnes.
Acabem la setmana a casa per descansar i carregar piles per la següent!!
Vista general treballant la solera de la biblioteca |
Solera i impluvium de la biblioteca |
Paletes treballant la solera |
Solera porxo finalitzada |
Rampa biblioteca |
Voluntaris transportant la sorra i remullant la solera |
Últim dia de treball amb els paletes. Anna, Abdoulaya, Adama, Ansoumana i Lara |
Tensió davant la lluita senegalesa a Besire |
Mlomp de cercavila a Diouloulou |
Test psicotècnic a la classe de 3A. Olga i Nadia |
Classe d’espanyol a 4C. Olga i Nadia |
Entreguem cartes al grup de 4A. Ginette Lambal i Olga |
Jornada d’educació sexual a Ziguinchor, Lycée Kenya. |
Entrenament de tots els cursos per la jornada esportiva .Olga, Nadia i Drame |
Entrenament de tots els cursos per la jornada esportiva .Olga, Nadia i Drame |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada