14.9.16

BIBLIOTECA al C.E.M. MLOMP: Les "toubabs" s'acomiaden de Mlomp, à bientôt Casamance!
























Foto final amb el professorat del CEM


Les "toubabs" tornem a Catalunya després de tres mesos intensos a Mlomp i és que tot això no es pot explicar amb paraules. Marxem amb la motxilla plena d'històries i anècdotes, mangos i teles però el més important, amb unes vivències inoblidables. Ens acomiadem fins ben aviat de tots els "Mlompiens" que ens han acollit a la seva gran família i ens han ensenyat a viure a la senegalesa. 



Acomiadament familiar de l'Anna i la Lara


Doncs si, el temps passa ràpid i més en un clima tropical, envoltades de gent hospitalària i amable, aprenent cada dia una cultura i unes tradicions noves i amb l'oportunitat de treballar en allò que a cadascuna ens agrada.

Les darreres setmanes han estat més calmades per les arquitectes, amb l'obra ja quasi acabada, però des de la part social hem viscut un intens final ple de jornades i activitats.

Pel que fa a la part arquitectònica, amb els objectius complerts, la futura biblioteca només ha necessitat una neteja i desbrossament final. L'organització dels diferents estudiants voluntaris del CEM, que han anat passejant carretons amunt i avall, ens ha ajudat a agilitzar els treballs i a avançar amb rapidesa aquesta feina tant feixuga. Per acabar, la jornada de "l' institut net", en la qual han participat totes els alumnes, ha servit per deixar bonic tot el recinte, aprofitant l'avinentesa de la festa final. 



Jornada de neteja amb els voluntaris


Hem aprofitat les últimes setmanes per actualitzar i posar punt i final als pressupostos i comptabilitat. Una reunió amb el professorat ha servit per intercanviar opinions i avaluar aquesta primera fase de la Biblioteca com també totes les activitats socials que hem realitzat. 

A més a més, hem intentat avançar amb diferents temes del projecte per facilitar les actuacions de la següent fase. Així doncs, ens hem reunit amb el fuster, el Kalilou, per acabar de dissenyar l'estructura de fusta de la construcció que començarà a realitzar abans de la nostra arribada l'any vinent i ens ha proporcionat el seu pressupost. També hem dibuixat els plànols amb les noves mesures per continuar treballant amb l'equip des de Barcelona. 

Les bosses que hem fet amb teles africanes per ajudar al finançament de la construcció han comportat varies visites als diferents sastres del poble que han participat en aquest projecte.



Sastres del Mlomp que han participat a realitzar les bosses. Adama i Bai


D'altra banda també hem viatjat més d'un cop a Bignona per comprar el material necessari per les activitats programades i hem aprofitat per buscar els últims records i detalls abans de marxar. 

Pel que fa a la part social, hem començat el "tour" abans d’acabar amb totes les activitats!

A principis de setmana marxem cap a Bignona per tal de comprar tots els material per pintar el mur i aprofitem també per comprar el material necessari per la jornada esportiva, com l’aigua per tots els participants i quadernets i bolígrafs per compensar els millors de cada categoria. La tornada a Mlomp es ben acalorada i el transport està tant malament que la Nadia ha de fer mig viatge de peus. Ara si, som unes bones regatejadores.

La setmana abans que comenci la pintura del mur, ens posem a buscar un "maçon" per tal que faci el mural on es pintarà a sobre. L’Anna i la Lara ens recomanen l’Ansoumana, el "maçon" de la fonamentació de la biblioteca. Quedem un dia i comencen les negociacions. És difícil però aconseguim arribar a un acord després d'insistir molt. El problema arriba quan el dia acordat no es presenta al CEM, el truquem moltes vegades i finalment contesta dient que te mal a l’ull. Quedem pel dia següent i tampoc es presenta, així que decidim buscar un altre "maçon" d’urgència, el Kalifa, que ja te l’experiència de l’any anterior i ens ho fa com a favor perquè te molta feina. Una vegada el mural acabat, es feina nostra posar el guix i pintar de blanc per deixar-ho tot a punt per dibuixar i pintar.



Col·locació del ciment per realitzar el mural. Youba, Kalifa i Aliou


Arriba la data límit per presentar el dibuix i feines tenim a perseguir tots els alumnes perquè ens l’entreguin, i el dijous decidim conjuntament amb Mn.Sene quins son els millors dibuixos. Veiem que molts d’ells han repetit les temàtiques de l’any passat i per tant son pocs els que queden per escollir. Un cop escollits avisem als alumnes i mentre ells comencen a dibuixar al mur nosaltres prepararem les barreges de colors per després passar a la pintura. Aprofitant que la Lara li agrada dibuixar, es suma també a fer un dibuix pel mur del CEM. Quina patxoca que fa tot plegat!!



Pintada del mural



Mural finalitzat


Per altra banda, el mateix cap de setmana que es realitza la pintura del mur; es duu a terme la jornada esportiva al CEM de Mlomp. Arrenquem el cap de setmana amb el torneig de futbol femení, on passem una tarda ben entretinguda sota l’ombra del mango. L’equip guanyador es disputa en una ronda de penals molt igualada, però finalment es 4t qui s’emporta la victòria. Dissabte a primera hora abans que comenci la xafogor, els atletes es preparen per les diferents curses i salts d’altura al terreny. A mesura que passen les hores es va animant l’ambient i quan comença la gimnàstica es quan hi ha mes públic per gaudir de l’espectacle. Arriba el migdia i petem la xerrada una estona amb tots els professors convidats a la festa dels voltants de Mlomp, provem el vi que extreuen de les palmeres i fem un mossec amb les "crevettes" restants. A posteriori anem a ajudar els alumnes de 3er A, que ens van convidar a dinar, a preparar el menjar. Musica, ball, fotografies i molts riures ens fan passar una agradable estona amb els alumnes.



Tribuna mirant el partit



Cantada de l'himne abans de començar el partit



Jornades esportives "Salt d'Alçada".



Proba de velocitat, participants del CEM



Entrega de la copa al guanyador, Diere



Dinar amb la classe de 3r


Dissabte a la tarda, arriba el moment més esperat de la jornada esportiva, el torneig masculí de futbol, doncs amb el tema de la iniciació aquest any els joves de Mlomp s’han quedat sense poder practicar cap esport, i son tant sols els alumnes que no porten l’"embax" els que poden jugar. La tarda comença amb mal peu quan els de 3erA arriben tard al partit i a partir d’aquí tot son problemes. Es decideix que el torneig ha d’acabar abans perquè hi ha la final de la Champions i tothom voldrà anar a veure-la, cosa que fa que els partits s’hagin d’escurçar de durada, també l’àrbitre que van portar va ser en moltes ocasions imparcials i va afavorir bàsicament a l’equip de professors. Finalment, es disputen la final l’equip dels professors i l’equip format per quart, cinquè i sisè, i el vencedor es l'equip de professors. Malauradament, no podem fer l’entrega de premis i copes de tota la jornada ja que tots els alumnes de manera massiva desapareixen del terreny, demostrant així el seu desacord en el desenvolupament del torneig masculí.



Equip femení i equip masculí



Animació al torneig de futbol


Aquesta setmana s’ha dut a terme una reunió amb tot l’equip de professorat, juntament amb nosaltres, les 4 "toubabs", per tal de posar al dia de tot allò que hem realitzat durant la nostra estància al CEM i per resoldre dubtes i qüestions. Pel que fa la part social, s’expliquen totes les activitats realitzades i les que queden per realitzar, demanem la col·laboració dels professors principals de 3er i 4rt per tal d’acabar els perfils del test psicotècnic i demanem quin és el material didàctic que necessiten per invertir els diners restants del projecte. Acabem la reunió amb una fotografia de família.

La següent setmana acabem les activitats de la part social amb la jornada de la creativitat, una bona manera d’acomiadar-nos.

Pel que fa al tema de la correspondència, hem estat gairebé dues setmanes intentant enviar els correus electrònics amb els arxius adjunts. Entre talls de llum diaris i constants i la potència de l’Internet es fa realment impossible i desesperant, però finalment ho aconseguim i restem a l’espera de les respostes per entregar-les als alumnes abans de la nostra tornada a casa.

Després d’acordar-ho a la reunió de professorat, ens reunim amb els diferents professors principals de totes les classes de 3er i 4rt per acabar els perfils dels alumnes que han realitzat el test psicotècnic. Parlem dels alumnes que no tenen un resultat clar, o bé creiem que han jugat una mica amb les respostes, o tant sols no han comprés del tot les preguntes. Demanem als professors com veuen l’alumne dins i fora de l’aula, la seva personalitat, les seves notes en termes generals, etc. Amb tots els perfils trobats, realitzem un petit diploma per a cada alumne amb el resultat del test, on s’exposa el perfil, les característiques d’aquest, i en el cas dels alumnes de 4rt, se’ls especifica quina branca haurien d’escollir (ciències o literatura) segons el seu perfil.



Entrega de test psicotècnic


A mitjans de setmana comencem amb els preparatius de la jornada del dissabte. Decidim que aquest any no realitzarem un dinar, sinó que preferim fer un petit còctel per tots els alumnes, professors i autoritats que hi assisteixin. Parlem amb la Ginette per concretar ingredients dels bombons i el bisap, ja que tradicionalment és ella, amb l’ajuda dels alumnes i altres dones, qui ho prepara. Comprem tot el necessari i ens posem mans a la massa el dia abans de la jornada. Pel que fa a l’equip de so, son Mn. Sene i Mn. Drame els que ens ajuden a aconseguir-lo, així com també busquen un dj que amenitzarà tota la festa.



Preparant el menjar per les jornades esportives. Mamo, Nadia, Diere i Aliou


Arriba el dissabte i a primera hora ens posem a escombrar i netejar juntament amb algunes alumnes l’espai on es realitzarà la jornada, doncs les primeres pluges van fer caure molts mangos a terra. Esperem l’arribada de les autoritats, mentre els alumnes van acabant les classes i aquells que no en tenen van arribant i agafant lloc. Comença la festa dues hores més tard del previst, i malauradament sense cap autoritat. Comencen els discursos d’agraïment, professors, govern d’estudiants, nosaltres les voluntàries i a posteriori, dansa, música, cant i ball al ritme africà i també més internacional. Aprofitem també per donar els premis de les jornades esportives i mostrem els diplomes dels perfils del test psicotècnic. La dansa tradicional diola és la cloenda de la jornada, i per tornar les forces, els bombons, crevettes i bisap que havíem preparat. Una molt bona journee!



Participants a la jornada de la creativitat




Entrega de premis


Destinem la penúltima setmana a Mlomp per fer el tancament de totes aquelles activitats, de les quals encara queda algun fil pendent.

Donem els diplomes del test psicotècnic amb un resum de cada perfil, als professors principals de cada classe de 4rt i 3er, perquè siguin ells qui facin l’entrega als alumnes, i així promoure a la vegada que es realitzi alguna tutoria individualitzada entre professor i alumne si és necessari. Tanmateix, fotocopiem tota la documentació que vam recollir a les jornades d’orientació professional de Thionck Essyl i li donem a Mn. Sene perquè ho puguin utilitzar com un nou recurs al CEM. També li entreguem el test psicotècnic que hem utilitzat, per si els serveix per els propers anys.

Pel que fa al tema de la correspondència, donat que aquesta setmana hi ha tres dies de vaga i no podem treballar amb els alumnes, li donem les respostes de la segona carta a Md. Lambal perquè les entregui i serà ella qui haurà de realitzar la comprensió lectora de les cartes amb els alumnes interessats. A la darrera carta molts alumnes ja es van demanar el correu electrònic o alguna xarxa social, cosa que promourà la continuació de la correspondència, però serà a càrrec seu completament.

Visitem per primera vegada, i després de molt insistir, la biblioteca del CEM amb el professor que n’és l’encarregat. Veiem que hi ha molta manca d’organització i de material però esperem que amb la futura biblioteca es pugui solucionar el problema. Demanem a tots els professors quins són els llibres o materials que hi ha més necessitat de comprar amb els diners que ens queden del projecte. S'acorda comprar compassos pels professors de matemàtiques, algun llibre de lectura de francès, i els llibres que utilitzen a la classe per 3er i 4rt d’anglès i francès ja que els que utilitzen són bastant antics.

Les dues persones que porten el projecte de "Cinecleta" arriben a Mlomp després de passar per Thionck Essyl. Són un noi i una noia de Madrid, que van sortir fa 10 mesos d’Espanya i pretenen arribar a Madagascar i van passant pels pobles i ciutats a projectar pel·lícules, documentals i/o curts per passar una bona estona a canvi d’un llit i menjar. Passem per totes les classes del CEM per informar als alumnes que hi haurà una projecció d’un film a l’exterior de casa el principal a les 22h. Cares de sorpresa i emoció! Arriba l’hora i només hi ha nens, parlem de quina pel·lícula posem i decidim una d’animació doncs és la més apropiada pel públic, però de sobte comencen a arribar alumnes del CEM, veïns i altres joves del poble, i decidim canviar en l’últim moment. Apostem per La princesa d’Àfrica, una pel·lícula que parla de la poligàmia i està gravada al Senegal.



Projecció d'un "film" amb l'Isabel i el Carmelo del projecte "Cinecleta"


Hem de dir que aquesta setmana ha començat el ramadà i com no podia faltar, les 4 "toubabs" també ens hi hem sumat, una nova experiència, tot i que dura els primers dies, per poder explicar als de casa. Comencem els preparatius de la motxilla, coses que es queden aquí, coses que tornen, comencen també els acomiadaments...tot molt dur!

L'experiència que hem viscut serà difícil d'oblidar. Marxem de Mlomp amb moltes ganes de tornar i de seguir treballant en aquest projecte i la seva gent. Agrair a la família Sambou que ens ha acollit pel seu especial tracte i amabilitat; al professorat del C.E.M per guiar-nos i participar en tot moment; a les persones implicades amb l'obra per construir i fer realitat el projecte; a tots els estudiants del C.E.M, que han estat els voluntaris i els protagonistes de gairebé totes les activitats que hem organitzat; a tots els "Mlompiens" que s'han implicat en el projecte i a tots aquells "enfants" que no ens han deixat respirar en cap moment; finalment agrair a les entitats promotores del projecte, ASEB i BaseA per organitzar-lo i dirigir-lo i per facilitar-nos aquest gran viatge.


Abaraká mémak Mlomp, à feufeille!



Nadia, Olga, Anna i Lara SAMBOU!